HOME
terug naar overzicht

Mitsubishi Celeste 1600 ST
Kenteken: 68-RF-85  (PN-06-XB)
Bouwjaar: 1977  
Gekocht op 22-04-1986 voor 1000 gulden
Verkocht op 15-10-1987 voor 900 gulden waarvan 400 verkoop en 500 van de verzekering.


Inmiddels is het 22-04-1986 en koop ik eindelijk mijn eerste auto: een Mitsubishi Celeste.  Hij was van een collega geweest. Ze had voor het uiterlijk weinig aandacht gehad en het kenteken deel 3 was ook kwijt.  Na 1000 gulden efgerekend te hebben is er een nieuw kenteken aangevraagd: PN-06-XB. Vervolgens kon er gelijk 600 gulden tegenaan voor de APK en nog eens veel bezoeken aan diverse sloperijen om de auto weer een beetje compleet te krijgen. Grille, stukken van de achterzijde, diverse sierstrips en nog een aantal zaken ontbraken. Maar uiteindelijk had ik de auto weer compleet. Helaas heb ik geen foto van de staat waarin hij was toen ik de Celeste kocht.

Aangezien het een behoorlijk roestig geval was besloot ik de onderzijde, die de meeste roest vertoonde, af te schuren en opnieuw te spuiten. De onderkant werd matzwart gemaakt en op de afscheiding van zwart naar zilver heb ik strips geplakt die van een sloper af kwamen waarbij de chromen randjes onder en boven het rubber middenstuk rood werden geschilderd. Ook de grille, de voor- en achterbumper en de achterzijde rond de achterlichten werden zwart gespoten. De velgen werden allen opnieuw zilver gespoten. Daarnaast moesten er sowieso een set verstralers op. Zo werd het toch een echte sportwagen!
Mitsubishi Celeste
Mitsubishi Celeste
Gele lampen: dat spul kwam uit een potje en bleef slecht zitten. Een vriend van me had de lampen van zijn Capri ermee geel gemaakt en dat vond ik wel mooi staan. Het heeft er niet lang opgezeten.
Na enige tijd kwam de roest er natuurlijk weer door heen, ook op andere plaatsen zoals bij de randen van de motorkap en onder de roostertjes achter, en besloot ik de Celeste maar helemaal kaal te schuren. De roest werd behandeld met een goedje dat roest om zou zetten in staal of zou isoleren (ik weet niet meer hoe het heet). Vervolgens werden de lastige stukken met een kwast bewerkt en de rest werd met de roller gedaan
In de garage van mijn ouders kreeg de Celeste een mooie bordeauxrode jas aangemeten. Op de sloop tikte ik nog een voorspoiler op de kop (ik dacht van een Fiat 127) en monteerde deze onder de bumper. Aan de zijkant twee oranje lampjes die op het stadslicht werden aangesloten. Ook had ik sierringen vor in de velgen gescoord en op de motorkap kwam een luchthapper van een Fiat Ritmo. De kap zelf sloot niet erg best meer en daarvoor werden er twee klemmen opgezet om hem dicht te houden.

Mitsubishi Celeste
Mitsubishi Celeste
Lang heb ik er niet van kunnen genieten aangezien er in de zomer van 1987 plotseling een fietser overstak en bij mij op de motorkap belandde. De fietser werd netjes voorgelaten door een vrachtwagen die rechtsaf wilde. Ik reed op de baan voor linksaf en ineens lag ze op de motorkap. Gelukkig had ze niets, maar het was het einde van de Celeste. Hij werd total loss verklaard: een deuk in de motorkap en een verbrijzeld raam was daarvoor genoeg. Van de verzekering kreeg ik op 27-08-1987 500 gulden terug en ik mocht het wrak houden! Ik had net voor 200 gulden laswerk laten doen, dus maar begonnen om er een nieuw raam in te zetten en een nieuwe motorkap te zoeken. De APK was inmiddels verlopen. Al prutsend werd ik gebeld door een andere collega die ook een Celeste had en die hem kwijt wilde. Ik wist dat hij deze auto anderhalf jaar ervoor voor 7000 gulden gekocht had en zoveel geld had ik niet. Heel voorzichtig gaf ik aan dat ik wel interesse had maar dat één en ander wel van de prijs afhankelijk was. Nou die bleek mee te vallen: 1250 gulden!!!  Verkocht dus, en gelijk op zoek naar een nieuwe eigenaar voor mijn oude Celeste; met deuk in de motorkap en zonder APK!  Mijn goede vriend Gert had net zijn gifgroene Renaultje 4 naar de sloop gebracht en dat leek me een goede prooi. Tja, hij had wel interesse, maar ook geen geld. Afgesproken dat hij hem voor 400 gulden zou kopen, mits de APK zou meevallen, en dat hij later zou betalen. Aldus geschiedde, de APK was niet overdreven duur, dus de auto wisselde van eigenaar. Helaas heeft ook hij niet lang van de Celeste mogen genieten. Onderweg van een ritje naar de sloop waar we net een "nieuwe" motorkap hadden gescoord knapte de distrubutiesnaar hetgeen einde oefening betekende. Er stond toen 185.000 km op de teller en het was mei 1988.

We hebben de Celeste geheel gestript en de rest werd afgevoerd naar de sloop. Op bovenstaande foto was de ontmanteling al begonnen en staat de "nieuwe" Celeste van Gert. Onder andere werden de zwarte bumpers van zijn witte Celeste vervangen door de chromen bumpers van mijn oude. De witte Celeste vonden we bij een boerenzoon die aangaf dat de koppakking kapot was. Hij kon daarom voor weinig weg. Wij dachten dat de koppakking wel goed was maar dat het slechts de thermostaat zou zijn. We namen de gok aangezien de Celeste er verder netjes uit zag. De motorkap was voorzien van een grote bobbel alsof er een groot motorblok onder schuil ging. Later kwamen er nog twee grote lampen op de bumper en zo leek het heel wat. Zo werd Gert voor weinig eigenaar van een mooie witte Celeste waarvan inderdaad alleen de thermostaat kapot was. Deze auto had als kenteken 35-ZH-80. Gert kreeg een vriendin en die vond de Celeste maar niks en dus werd hij verkocht en er kwam een Renault 4 terug, een blauwe deze keer. Een jaar of 2 later kwam ik de Celeste weer tegen op een auto ambulance bij sloperij "het Zonnetje" in Putten. Daat is de witte Celeste gesloopt.