HOME
terug naar overzicht

Toyota Hi-lux Pickup 2.4
Kenteken: 92-BN-63 (VK-24-BX)
Bouwjaar: 20-08-1984  
Gekocht op 22-12-1990 voor 4000 gulden.
Verkocht: op 26-03-1992 voor 3200 gulden.

Deze pickup stond al een tijdje bij Garage van Beek te koop. Het was de Amerikaanse uitvoering van de Hi-lux die van een Amerikaan was geweest die op de  luchtmacht basis Soesterberg gelegerd was geweest!  Hij had dan ook een BN nummer en ik de pickup moest op Nederlands kenteken gezet worden. De Amerikaanse uitvoering van de Hi-lux had een 2.4 liter benzine motor waarmee de auto verbazend snel vooruit kwam. Menig Golfje trok ik er bij de stoplichten uit en driften deed hij ook mooi (en snel). Dat maakte wel dat hij niet erg zuinig was. Op de snelweg was met 100 kilometer per uur 1:8 wel haalbaar maar ging je sneller kwam je al snel bij de 1:6 uit.  Al was het een leuke auto, praktisch was hij niet en de kwaliteit hield ook niet over. Met wat moeite kon je met z'n drieën op de voorbank zitten. Om nog wat spullen droog te kunnen vervoeren had ik twee kisten laten maken die ik achterin de laadbak had vastgemaakt. Over de laadbak zelf had ik een zeil laten maken. Met regen stond daar altijd een plas water op. Omdat de auto voor lager stond dan achter schoof alle bagage altijd naar voren toe. Om je bagage uit de bak te pakken kon je met droog weer het zeil losmaken. Bij regen kon dat niet want dan liep al het water in de bak en was je bagage alsnog nat. Dus kroop ik dan onder het zeil om bij de bagage te kunnen en menig keer bleef daarbij mijn broekriem achter het zeil haken. Daardoor kwam het zeil precies genoeg omlaag om het water naar achteren te laten lopen recht mijn broek in. De laadbak rotte erg snel weg doordat het er altijd vochtig was. Ook de hoofdremcylinder ging 2 keer kapot, en die was hier niet nieuw te krijgen. Of nieuw in de USA, of gebruikt van een Toyota Crown. Tja zie die maar eens te vinden op de sloop (voor het internettijdperk). Dat zijn dan weer de nadelen van zo'n "aparte" uitvoering. Toch erg leuk om gehad te hebben, maar ook goed dat hij weer weg was.

Toyota Hi-Lux

In de bak heb ik een rolbar geplaatst waar verstralers op werden gezet. De auto had 2 kleine, uitneembare, dakraampjes en als je in het donker het groot licht aanzette werd de hele auto van binnen verlicht. Ook het raam aan de achterkant kon open en dat was mn op vakantie erg lekker. Na korte tijd heb ik grotere, ronde verstralers op de rolbar gezet.


Toyota Hi-Lux

Toyota Hi-Lux