Urbex Boeing (B)
HOME
terug naar overzicht
Deze Boeing 707-321 is gedurende 13 jaar als passagiersvliegtuig gebruikt door de Volksrepubliek Benin; in het Frans République Populaire du Bénin geheten. Deze benaming was de voorloper van de huidige Republiek Benin. Benin is ontstaan uit het Koninkrijk Dahomey dat in de 17e eeuw een groot deel van West-Afrika besloeg. Het was een welvarend koninkrijk dat slaven verhandelde aan de Europeanen, vooral aan Portugezen en Nederlanders. Vanaf de 18e eeuw viel het koninkrijk uiteen en de Fransen slaagden er in 1892 in een groot deel van het gebied onder controle te krijgen. In 1899 werd het land opgenomen in Frans-West-Afrika. Op 11 december 1958 verkreeg het land een eigen autonomie als Republiek Dahomey. Op 1 augustus 1960 werd het land volledig onafhankelijk van Frankrijk. De volgende twaalf jaar zou het land geplaagd worden door etnische conflicten. Er vonden verschillende staatsgrepen en regeringswissels plaats. In 1972 werd de presidentiële raad omver geworpen door een militaire staatsgreep en gong het land op 30 november 1975 de Volksrepubliek Benin heten. Aan deze volksrepubliek kwam op haar beurt op 1 maart 1990 een einde nadat er een nieuwe grondwet werd aangenomen en het land  Republiek Benin werd opgericht.

De B707 zou als privé-vliegtuig gebruikt zijn door de leider van de Moonsekte en door de president van de Republiek Benin. Het vliegtuig droeg achtereenvolgens de registraties N758PA, G-AYRZ, VP-BDG, C6-BDG, N433MA, N707HD, TY-AAM en TY-BBW. Eind jaren 80 is het vliegtuig nog gefotografeerd op het vliegveld van Kent (UK) en in mei 1992 stond het aan de grond in Oostende waar het niet meer zou vertrekken omdat de bemanning niet meer op kwam dagen. In 1997 is het verkocht en in stukken naar een andere plaats verhuisd waar het weer in elkaar gezet werd. Het heeft toen een jaar of 5 als partycentrum/ restaurant gediend en volgens de gemeente wordt het sindsdien niet meer gebruikt en men wil daarom dat het vliegtuig verwijderd wordt. Volgens de eigenaar wordt het wel degelijk gebruikt; het dient om seminaries in te organiseren, als clublokaal en wordt het gebruikt voor de technische opleiding van luchthavenpersoneel. De gemeente vindt dat er voor seminaries en een clublokaal geen vliegtuig nodig is aangezien dat in een gewoon lokaal kan. Het vliegtuig houdt de schaarse industriegrond in beslag. In 2007 is de uitspraak gedaan dat het vliegtuig binnen een jaar weg moet zijn en daarna moet er 500 euro per dag betaalt worden. De eigenaar heeft het vliegtuig inmiddels op het dak van zijn bedrijf laten zetten.
Van binnen zou het vliegtuig in uitzonderlijk goede staat zijn. De originele teakhouten kasten staan nog in de cabine en de keukens zijn vrijwel ongeschonden. De huidige eigenaar heeft binnenin een comfortabele conferentieruimte ingericht die tevens dienst doet als bureel- en seminarieruimte voor een dertigtal personen. In het staartgedeelte bevinden zich 18 passagierszetels en de overheadbins.
Ook de cockpit bleef na al die jaren erg kompleet. Op sommige plaatsen lijkt het of het toestel pas zeer recent werd verlaten. Op een klembord bij de commandant zit nog een briefje van een Hiltonhotel waar de bemanning vermoedelijk verbleef tijdens één van de vele crewrests. Op de tafel van de boordwerktuigkundige staan gegevens voor start en landing.

Boeing 707-321
TY-BBW (cn 18084/212)


Kent UK eind jaren 80
Oostende Mei 1992
Oostende paar jaar later
Huidige standplaats 2008
Interieur


640




terug naar overzicht
HOME