Treinen Småland

bouwjaar: 1950-1960
verlaten: tussen 1985 en 1995
status: onveranderd
foto's gemaakt op: 13-06-2010

Historie:

De treinen op de foto staan te wachten op restauratie op een spoor vlakbij een treinen museum in Zuid Zweden. Het spoor is her en der verzakt en de bielzen zijn in het moeras verdwenen waardoor sommige treinen scheef zijn komen te staan. Eerder werden ze gebruikt op de Roslagsbanan. Dit is een smalspoor ( 891 mm) dat vanuit het centrum van Stockholm naar de buitenplaatsen in het noorden loopt. Het is een onderdeel van de voormalige Stockholm- Roslagens spoorwegen en het is de enige overgebleven  smalspoorlijn in Zweden die nog in gebruik is. De trajecten gingen vanuit Oost- Stockholm naar Kårsta, Österskär en Näsbypark. De totale lengte is 65 kilometer en er zijn 38 stations en haltes. De treinen rijden op elektriciteit gevoed via de bovenleiding met 1500 V DC.
Met de bouw van de spoorlijn werd in 1885 door 4 bedrijven gestart: Stockholm- Rimbo Railway ( SRJ ) , Uppsala -Lanna Railway ( ULJ ) , Lanna Railway en Norrtälje Dannemora - Hargs Railway ( DHJ ).  SRJ  en DHJ worden in 1951 genationaliseerd en de andere bedrijven functioneren als dochter ondernemingen. Later koopt SRJ de andere bedrijven en veranderd de naam in Stockholm- Roslagens Spoorwegen om in 1959 weer te veranderen in SJ. Op het hoogtepunt van haar bestaan bevat het totale spoor 325.5 km spoorweg - vijf keer zoveel vandaag het geval is.
In de late jaren 1960 wil SJ alle smalspoor lijnen sluiten, met inbegrip van Roslagsbanan. Het toenemende autobezit en busgebruik (deels ook eigen bussen van SJ) zijn sterke concurrentie voor de treinen. In 1969 wordt besloten de route Rimbo - Norrtälje te sluiten aangezien de bussen veel  minder tijd nodig hebben dan de treinen om van Stockholm naar  Norrtälje te komen.
In 1972 maken de metro en intensievere buslijnen het de trein nog moeilijker. Veel bewoners willen de Roslagbanan niet ruilen voor een metro en eisen dat de lijn in gebruik blijft. Maar zowel het spoor als de treinen zijn versleten en het traject wordt gedurende 1970 tot 1980 met continu met sluiting bedreigt. Na een referendum dat op 23 maart 1980 in de gemeenten Vallentuna en Taby gehouden wordt besluit men uiteindelijk dat de baan zal worden behouden en verbeterd. De rijtuigen op de foto worden vervangen voor nieuwe (X10p model), ook de signalering veranderd en het spoor wordt vrijwel geheel vernieuwd.
Roslagbanan is nu de ruggengraat van het openbaar vervoer van de "Noordoost- sector " met bijna 35 000 passagiers per dag.
In mei 2010 wordt aangekondigd dat Roslagsbanan al het ollend materieel zal  verbouwen en moderniseren.  Het herstel zal plaatsvinden tijdens 2011-2014
Een aantal treinstellen van de foto zijn nog tot het midden van de jaren 90 in gebruik geweest maar daarna gesloopt