Schepen Blekinge (S)

bouwjaar: nb
verlaten: nb
status: onveranderd
foto's gemaakt op: 15-06-2010

Historie:
In de provincie Blekingen liggen 4 schepen  te verroesten waarvan 2 al een jaar of 40. Zowel de schepen als de grond waar de schepen liggen zijn van Per-Erik Olausson die het plan heeft (of had) de schepen te bewaren en te restaureren om ze weer in de vaart te brengen.  
De zogenaamde 200 serie bestaat uit transportboten van de Zweedse marine. De boten werden gebruikt om materieel en troepen te verpplaatsen. De 229 is één van de eerste modellen, en ligt hier, zo te zien,  al jaren te vergaan.
De K 34 ligt tegen de 229 aan en is er niet veel beter aan toe, wat dit voor soort schip geweest is heb ik niet kunnen achterhalen.  
Half in het water en half op land ligt de Trossö, en stoomschip dat in 1923 gebouwd werd door Bergsunds werktuigbouwkunde in Stockholm voor de rederij Karlskorna AB. Zij gebruiken de Trossö tot 1941 en verkopen haar dan aan de Administration Maritime te Stockholm die haar in  1962 verkoopt aan Per- Erik Olausson te  Karlskrona . Deze verbouwd en renoveerd het schip, er komt een nieuwe stuurhut in en het schip wordt omgebouwd met een nieuwe 200 pk dieselmotor. Kort na de renovatie wordt het schip al op zijn huidige plaats afgemeerd waar het nu al een jaar of  40 ligt.
(technische gegevens: Hoogte  21,83 meter bij de bouw, nu  23,37 meter.  Maximale breedte bij de bouw 5,16 meter, nu  5,22 meter.  Motor 1 x Rock Sound Steam Engine bij de bouw, nu 200 pk diesel. Plaats voor 200  passagiers )

Helemaal op het vaste land ligt Carl. Carl werd in 1911 gebouwd in Kristianstad door de Ljunggrens werkplaats. Het schip was een stoomschip en heette bij aflevering aan C.J. Börge & zn te Karlskrona "Wämöparken I" . Ze werd ingezet als handelsboot op de scheepsroute tussen Trösso en Wämö. Er was ook een zusterschip, Wämöparken II genaamd.(zie zwart-wit foto). Beide schepen werden door Börge en zoon gekocht in 1911. In 1912 verkoopt Börge het gehele bedrijf aan de nieuw opgerichte onderneming Karlskrona AB. Beide schepen gaan met de verhuizing mee en krijgen een nieue naam. Wämöparken I wordt Charles (later Carl) en Wämöparken II wordt Gustavus. In 1952 wordt Carl gerenoveerd en voorzien van een Volvo Penta 150 pk motor. In 1962 werd het schip verkocht aan Axel Persson en ook dit schip belandde eind jaren 60, begin jaren 70 in Blekinge. In diezelfde tijd werd het zusterschip gesloopt.
(technische gegevens: Hoogte 17,50 meter bij de bouw, nu 17,91 meter.  Maximale breedte 4,80 meter bij de bouw, nu 4,78 meter.  Diepgang 1,50m. Motor: 1 Ljunggrens stoommachine bij de bouw, nu 150 pk Volvo Pentax)

Wämöparken II