Treinen R (B)

bouwjaar: begin jaren 70
verlaten: 1999
status: worden gesloopt
foto's gemaakt op: 20-03-2011

Historie:
Zes van deze locs werden er gebouwd begin jaren 70. Inmiddels zijn er 3 gesloopt en staan deze 2 er in erbarmelijke toestand bij.
In het midden van de jaren '60 bestelde de NMBS nieuwe zesassige locomotieven die geschikt zouden moeten zijn om met grote vermogens bij hoge spanningen met betrekkelijk weinig verlies te schakelen en die op alle 4 spanningen van het West-Europese net zouden kunnen werken. Tussen 1968 en 1974 deed men ervaring op met deze locomotieven waarna bleek dat deze 2 wensen niet te combineren waren. Het originele plan werd aangepast, en de locs die op vier spanningen konden rijden werden de1800 reeks genoemd.  De kast van de locomotief is 22 m lang en is uitgevoerd met roestvrijstalen profielen langs de zijkant, de ramen hellen naar binnen toe, wat hen de bijnaam gebroken neus gaf.  De Franse ontwerper Paul Arzens was hiervoor verantwoordelijk, later ontwierp hij ook de kast van de Nederlandse 1600/ 1700 en 1800 series. De locs werden ingezet op de verbinding Parijs-Brussel en Oostende-Brussel-Keulen. Op de verbinding Parijs-Brussel werden ze vooral voor de zwaardere TEE treinen ingezet. Na de introductie van de Thalys in 1996  werd de HLE 18 niet meer toegelaten op het Franse net omdat de nieuwere beveiligingssystemen ontbraken. Bij uitval werden de locs nog sporadisch ingezet op Oostende-Brussel-Keulen tot ze in1999 buiten dienst gingen. Alle 8 locs werden nadat ze buitendienst gesteld waren op verschillende plaatsen neergezet.
HLE 1801 werd begin 2008 gesloopt.
HLE 1802 werd in  juli 2009 gesloopt.te Courcelles-Motte.
HLE 1803 stond in 2003 al in Ronet te wachten op de sloop, maar zou enkele jaren later naar Luxfer getransporteerd worden om daar gesloopt te worden. Net voor de sloop werd de loc opnieuw als donorloc voor de 1806 en kwam in R terecht. De bedoeling was dat de locomotief omgebouwd ging worden zodat hij ingezet kon worden voor de werktreinen van de Zwitserse firma Speno. Omdat de aanpassingen echter omvangrijker waren dan gedacht en de locomotief feitelijk niet geschikt was voor de lage snelheden die gereden zouden moeten worden staan de locs nog steeds in R.
HLE 1804 werd in 1997 buiten dienst gesteld en gebruikt als donorloc voor de andere locomotieven, in juli 2009 werd ze gesloopt.  
HLE 1805 is het enige exemplaar dat bewaard gebleven werd. Zij staat in het museum van het TSP te St.-Ghislain. In 1990 verbrak deze loc het snelheids record van de NMBS met 218km/u.
HLE 1806 onderging hetzelfde lot als HLE 1803.